Det er nok ingen hjemmelighed, at de fleste af os nok gerne vil ud og nyde forårssolen og rippe de tørre (måske tekniske) MTB-spor rundt omkring i landet. Det kan jeg godt forstå. Vi bliver dog nød til at passe lidt mere på os selv i disse ”Corona”-tider.
Selvom jeg næsten aldrig styrter på min cykel, har jeg dog kørt med et højnet fokus på sikkerhed. Jeg er nok også lidt af den overbevisning, at hvis man tænker på ikke at styrte, så styrter man. Derfor er jeg kommet på tre ting, jeg har brugt til at fjerne fokus fra at styrte og blive en bedre mountainbiker. Derimod har jeg fokus på at blive en bedre MTBer på lette MTB-spor.
Lær din cykel at kende
Jeg fik fornyligt ny cykel, lige som Covid-19 kom til Danmark. Jeg har fået mig en cykel, der var meningen jeg skulle bruge en masse tid på i udlandet – både til løb, men også til backcountry eventyr. Dertil skulle jeg også bruge en del tid på setup af cyklen. Det må jeg nu, under omstændighederne, gøre i Danmark.
Og setup er netop hvad dette punkt handler om – mere specifikt styrhøjde.
Grunden til jeg begyndte at lege med dette var fordi jeg oplevede, at jeg havde tendens til understyring i falde- og offcamber sving. Først tænkte jeg over min position (grundposition) på cyklen. Den kunne jeg måske godt arbejde lidt på, i de førnævnte sving typer. Derfor forsøgte jeg at lægge mere vægt på styret under sving – det hjalp lidt, men det var stadig ikke helt optimalt.
Dernæst gik jeg mere mekanisk til værks. Nemlig ved at lege med spacere under frempinden. Først flyttede jeg en 1 cm spacere under min frempind. Det var ikke synderligt positivt. Jeg følte jeg skulle nå efter styret og kom til at køre med et lidt for højt tyngdepunkt. Efter et par runder med det prøvede jeg at ligge 0,5 cm ovenpå – så jeg var 0,5 cm lavere end jeg normalt.

De 0,5 cm var billetten til mere greb rundt i svingene, og jeg står mere naturligt på cyklen. Næste skridt er at arbejde med dæmperne med min samarbejdspartner, Scandinavian Bike Tech, for at diale min allerede tunede dæmpere endnu mere ind.
Har du tænkt over hvordan dit greb er i sving eller hvordan din position er ned ad / op ad bakke? Måske kan justering af spacere under din frempind højne køreglæden – ellers bliver du blot lidt klogere om setup, hvis du leger lidt med det.
BONUS-TIPS: Overraskende nok har vinklen på dine bremser og styr også en meget stor indvirkning på din vægt fordeling / position på cyklen. Prøv at leg med det. Find en god runde med en op og ned kørsel og juster en ting af gange. Prøv yderpunkterne af og juster ind derefter.
No pedal gør dig en bedre mountainbiker
Konceptet er at finde en nedkørsel og prøve at tage så få tråd som muligt. Målet er at du bliver mere opmærksom på sporet forløb og konjunkturer, pumper terrænet, tænker over bremsepunkter og muligvis får bedre balance på cyklen (fordi man nok kommer til at køre langsomt nogle steder).
Jeg har brugt denne øvelse en del, personligt, for at prøve at få maksimalt ud af nedkørsler. Øvelsen lægger også en ekstra dimension på en allerede kendt nedkørsel, så du måske ser den på en anden måde.
Jeg bruger ofte ”no pedal”-øvelsen på en runde, jeg ved jeg kommer til at køre nogle gange. Derfor tager jeg den første gang ned ad bakken ”no pedal”. Så kan jeg lige varme lidt op på nedkørslen, og se om der er nogle steder jeg skal være opmærksom på, eller har ændret sig siden sidst.
Det er altid fedt at finde en nedkørsel, man lige skal tage et, to eller tre tråd på, og så se om man kan komme ned på nul.
Få pulsen op, på en sjov måde på lette spor
Denne øvelse eller tilgang, til at køre nedkørsler bruger jeg også ret ofte. Den handler om at give den gas (læs: træde hårdt i pedalerne) 10-30 sekunder inden nedkørslen begynder. Jeg bor i Aalborg, hvor Hammer Bakker, Kongshøj, Poulstrup og Lundby Krat + Rold Skov, ikke rigtig giver den vilde udfordring (for mig) som eksempelvis Danmarks Tag gør. Derfor kan jeg gøre nedkørslerne lidt sværere, ved at køre dem med høj puls.
Ved at spurte inden nedkørslen, vil du opleve, at det er hårdere at stå i din grundposition, at pumpe og holde fokus + finde gode linjer. Alle egenskaber jeg bruger, eller har brug for, når jeg kører løb. Derfor benytter jeg denne tilgang til at køre nedkørsler, så de fremstår sværere end de i virkeligheden er.
Øvelsen kan bruges af alle der ønsker at blive en bedre mountainbiker, fra den lycra klædte XC-ripper til den slaskede DH-fyr eller kvinde.

Find spor, der passer til dig
Slutteligt gælder det om at finde et spor der passer dig. Gennem min samarbejdspartner, Singletracker, browser jeg spor, der ligger på min vej. Jeg har familie i Vestjylland og fandt i den anledning sporet ”Sir Lyngbjerg” ved Holstebro. Virkelig fedt spor, der overraskede mig ret meget! Jeg kiggede efter røde spor i området og fandt sporet via Singletracker. Derudover hjalp god omtale også mig på vej. Sir Lyngbjerg blev nemlig nr. 7 til sidste års Epic Trail Award.
Det kan være du kan finde lidt nye spor omkring dig, så du kan få nye natur- og MTB-oplevelser.
Pas på din selv og kør med omtanke.
Måske ses vi på et teknikkursus når dette ”blæsevejr” er ovre 🙂